De juist combi: originaliteit en vindbaarheid

Als het gaat over teksten, hebben wij als creatief communicatiebureau eigenlijk maar één doel: originele én vindbare stukken schrijven. Hoe we dit doel bereiken? Onder andere door het toepassen van Search Engine Optimization, ook wel bekend als SEO. Originaliteit (voor de lezers) en vindbaarheid (voor Google); dát is waar wij naar streven.

Waarom SEO?

Het moge duidelijk zijn: je hebt een originele tekst nodig om lezers te enthousiasmeren, informeren en activeren. Maar waarom is die vindbaarheid zo belangrijk? Heel simpel: als bedrijf heb je bezoekers nodig. Zonder bezoekers op je website, is er namelijk niemand die je teksten leest. En dat wil je niet! De beste manier om deze bezoekers op je website te krijgen, is met behulp van SEO. Dit is een onderdeel van zoekmachinemarketing; met SEO bereik je een hoge(re) positie in zoekmachines – zoals Google – en dat zorgt er weer voor dat je snel(ler) gevonden wordt door potentiële bezoekers.

De juiste balans

Het vinden van de juiste balans tussen die eerder genoemde originaliteit en vindbaarheid, is soms nog wel eens lastig. Je wilt immers vooral dat jouw doelgroep jouw informatie leest en begrijpt en niet steeds denken aan die ‘zoekmachine’. Om er zeker van te zijn dat je je niet alléén maar focust op de vindbaarheid, hebben wij twee tips voor je.

Tip 1: Share it!

Wanneer je een tekst hebt geschreven, moet je je het volgende afvragen: zou ik deze tekst delen? Met andere woorden: is dit stuk interessant genoeg om ook aan anderen te laten lezen? Wanneer je hier volmondig – en goudeerlijk – ‘ja’ op kunt antwoorden, ben je goed bezig. Hoe meer mensen jouw tekst delen, hoe waardevoller de tekst namelijk is voor Google!

Tip 2: Kopiëren en plakken

Wat je écht niet moet doen is twee keer hetzelfde bericht plaatsen. Heb je een dag geen tijd om te bloggen of is die nieuwsbrief van morgen toch nog wel héél veel werk? Wees dan slim en stel het schrijfwerk even uit. Google vindt dubbele content namelijk alles behalve prettig. En jouw lezers zijn dan ook minder geboeid.

De perfecte balans tussen originaliteit en vindbaarheid… Het blijft een uitdaging! De creatieve specialisten van fresh focus helpen je graag! Neem contact met ons op voor tips en/of een vrijblijvend gesprek.