Storytelling: mooie échte verhalen vertellen

Op dit moment wordt het woord ‘storytelling’ regelmatig gebruikt. Niet zo gek want is het dé trend en storytelling verkoopt. Maar wat is storytelling nu eigenlijk? Het is de vorm waarin mensen van nature communiceren. Gewoon over een onderwerp dat je bezighoudt, een ervaring die je wilt delen, een gevoel dat je ergens bij krijgt, dat je ventileert.

Waarom Storytelling?

De verhalen zijn een krachtig en effectief communicatiemiddel om in te zetten. Net als wanneer je ambassadeurs inzet. De ‘story’ is immers ‘waar’ en authentiek. Het gaat bij storytelling om de interactie – het gesprek en daar zijn mensen naar op zoek. Het speelt bovendien een grote verbindende rol, want mensen zijn gek op verhalen waarmee ze zich kunnen identificeren.

Storytelling is vooral nuttig wanneer je bijvoorbeeld abstracte zaken als visie, strategie en waarden wilt overbrengen naar relevante doelgroepen. Want het maakt complexe of moeilijke zaken behapbaar en herkenbaar. Maar ook wanneer je wilt bouwen aan een (online) community, is storytelling erg waardevol. Gecombineerde relevante verhalen geven de doelgroep net de lading die nodig is om een goed beeld te kunnen vormen.

De kracht van storytelling

Storytelling kan succesvol ingezet worden om aan een merk te bouwen, maar ook om bijvoorbeeld een (interne) samenwerking te bevorderen. Het is namelijk erg laagdrempelig en kan redelijk eenvoudig georganiseerd worden. Je kunt gebruikers, klanten, personeel en andere ervaringsdeskundigen interviewen en deze verhalen in middelen verwerken.

Doordat storytelling verbindt is het een prettig middel om een bedrijfscultuur te versterken of te ondersteunen bij bepaalde veranderingen. Doordat medewerkers worden betrokken is er sneller draagvlak. Zij vertellen hun persoonlijke verhaal en dat werkt twee kanten op.

Storytelling op hoofdlijnen:

  • Ordening: een verhaal zorgt voor een ordening van gebeurtenissen en zet deze in een kader.
  • Verbinding: als je samen een verhaal deelt, schept dat een band.
  • Betekenis: verhalen geven betekenis aan gebeurtenissen, leggen uit waarom iets zo is.
  • Beleving: verhalen richten zich ook op het gevoel, de sfeer en beleving. Een verhaal roept emoties op.
  • Sturing: verhalen bieden mensen houvast en geven richting.

In feite zijn we allemaal verhalenvertellers. Het zou dus relatief eenvoudig moeten zijn om storytelling in te zetten. Toch hangt het succes ervan af hoe je het inzet en met welk doel en via welk kanaal. Wij adviseren je graag.

Een voorbeeld van Storytelling: de inmiddels overleden Steve Jobs speecht voor net afgestudeerden. Hij vertelt over zijn leven, maar noemt zo af en toe het merk Apple. Een mooi stukje reclame.